fredag 11 februari 2011

Köpgalna barn

Jag har just tittat på den sevärda dokumentären Köpgalna barn på SVT Play, som visas där t.o.m 12 feb! Se den du med om du har något intresse för barn runt omkring dig!

Länk: Köpgalna barn på SVT Play OBS! Fungerar endast t.o.m 12 feb 2011 OBS!

Ifall du skulle missa den på SVT Play, kan du alltid se den i engelsk version på You Tube:
Consuming Kids - The Commercialization of Childhood.

Den handlar om hur reklam riktad till barn blir alltmer slipad, särskilt i USA, där det inte finns några förbud mot detta. Här i Sverige finns det lagar mot dena reklam i radio och TV för barn under 12 år och det talas om förbud mot reklam på internet också.

Läs mer om kraven på förbud på internet i artikel på dn.se här.

Jag blir ledsen att se hur illa ställt det är, särskilt i USA. Är det ditåt det ska gå även här i Sverige!?
I Sverige finns det ändå en slags dold reklam riktad mot barn i o m att det numera säljs så mycket leksaker relaterat till de TV-program som våra barn ser på. Även vissa av de som finns på SVTs Barnkanalen!

Ska man verkligen behöva utnyttja vår värdefullaste gåva - barnen, på detta sätt?
Allt inriktas mot att barnen ska få status genom konsumtion och vad de äger.

Jag tycker att dokumentären får en att tänka till lite angående konsumtion och barn.
Behöver man verkligen alltid köpa en massa nya saker åt dem? Om man nu kan stå emot tjatet och det grupptryck som barnen lider av.

Kanske borde låta dem få använda fantasin mer istället och i sinnet framställa den världen som barnprogramsfiguren finns i. Rita, måla, pyssla, utomhuslekar, åka skridskor, skidor, bygga snökoja (som du märker är det vinter när jag skriver detta inlägg :), leka i lekparken...

Jag anser att man ska tänka till både en eller två gånger innan man köper en ny pryl till ett barn.
Själv är jag mer för att spara/investera en del av dessa pengar åt barnen, för att de längre fram i livet kan använda dem till något de verkligen behöver. Ränta på ränta, du vet!?

Varför inte istället köpa aktien som jag tipsat om i förra inlägget åt dem!

Viktigt är väl att genom barnens uppväxt berätta för dem om valet mellan att konsumera eller spara för framtiden, att be dem göra ett val inför varje inköp!

Ja, det är ju bara min åsikt.

Jag fick uppslaget att titta på dokumentären av Köpstoppsbloggen, som även har skrivit lite mer utförligt om inslaget.

Hoppas du tittar på dokumentären i alla fall! Den var tänkvärd.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Trevlig sida. Välkommen till min nya på:
    http://sedelpressen.wordpress.com

    Tips, tankar och råd till dig. Månårig erfarenhet från mycket. Läs b la om generationseffekten mm. Är ny på bloggeriet så 'start up' är vad det är.

    Mvh / Wysiwygse

    SvaraRadera
  2. >Sedelpressen: Ja, jag har tagit mig en titt. Du har bra och tänkvärda inlägg! Fortsätt så så har du en trogen läsare!
    Ska sätta upp mina mål på pränt så att det blir lite mer handfast.

    Blogga på, bra start!

    SvaraRadera