torsdag 20 januari 2011

Videoklipp om utdelningstillväxt

Jag har senaste året snöat in på utdelnings- och värdeinvestering.

Detta innebär långsiktig investering i stora, stabila företag med bra utdelning (direktavkastning) och bra utdelningstillväxt.
Då väntar inga snabba klipp, utan en långsamt ökande förmögenhet där man ser till att återinvestera utdelningarna i bolaget som ger dem och du får fler och fler byggstenar. Ränta på ränta-effekten gör sen sitt till.

Se detta videoklipp på 3:30min med Aktiespararnas Gunnar Ek (som bloggaren 40procent20ar har lagt upp):

Gunnar Ek om Utdelningstillväxt

Lite coolt är det i det långa loppet ändå! :)
Eller vad säger ni?

Jag skulle ge tipset, att om ni vill ge en bra gåva till era barn eller barnbarn så satsa på denna form av investering så tidigt som möjligt i deras liv.
Då när de efter 20-30 år kollar in sitt konto, så har de en fin liten peng som bara ökar med tiden. En så kallad pengamaskin som bara skapar mer pengar åt dem!

Eller du, om du skaffar en egen :) Så kan du ge dem en fin gåva senare istället.

2 kommentarer:

  1. Hej! Intressant ämne för bloggen! Jag och pappan till våra barn har tänkt väldigt mycket på hur vi vill bygga upp våra barns eget pengatänk för att de själva ska fortsätta investera och bygga upp sin ekonomi på den banan som vi redan har börjat till dem.
    Är det okej om jag länkar till denna bloggen och din andra?
    Ska bli spännande att följa!
    Miljonärsmamman

    SvaraRadera
  2. Hej Miljonärsmamman!

    Vad kul att du tycker det och att fler har samma funderingar som jag. Länka på du! Hoppas jag kan komma med mer inspiration framöver. Jag har några uppslag.

    Ifall ni kommer på några bra tips och idéer hur man kan investera till barnen, så skriv gärna en kommentar här på bloggen, så kanske det kan bli en bra diskussion om det!

    Jag månadssparar idag åt barnen i var sin depå i Aktieinvest och även i en egen, men går i funderingarna ifall det är bra eller ej.

    Dels kostar det i courtage för var och en av depåerna och sen så kanske det straffar barnen när de någon dag ska flytta till egen lägenhet och vill söka bostadsbidrag...

    Ifall de då har en egen förmögenhet som är alltför stor kanske de inte beviljas något bidrag.

    Så jag är lite kluven över ifall jag ska spara bara några få år åt dem vardera och sedan enbart spara i eget namn för att ge bort en skattefri gåva när den dagen kommer att de verkligen behöver pengarna, eller aktierna.

    Men helt klart skulle det väl vara roligast för barnen att ha var sin egen depå med en rejäl pengamaskin vardera, varifrån de sen kan ta ut lite pengar från den årliga utdelningen, för att leva för varje månad.

    Ja, kanske ett tänkbart blogginlägg helt enkelt!

    Jag hoppas ni inte ska bli besvikna på att följa bloggen, när den väl har fått upp farten!

    SvaraRadera